sport-sekce

Informácie o alternatívnom riešení sporov

Informácie o alternatívnom riešení sporov (ADR)

Od 2. februára 2016 je subjektom zabezpečujúcim alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov (ADR) Česká obchodná inšpekcia. Cieľom systému ADR je uľahčiť zmierlivé vyriešenie sporu a dosiahnuť dohodu prijateľnú pre obe strany.

Ak sa spotrebiteľ domnieva, že mu zo strany predávajúceho vznikla ujma alebo že predávajúci nesplnil svoje povinnosti, má právo začať konanie ADR a pokúsiť sa o mimosúdne riešenie sporu. Subjekt ADR posúdi konkrétne podanie a ak vyhodnotí požiadavky spotrebiteľa ako oprávnené, vyzve príslušného predávajúceho na vyjadrenie s cieľom dosiahnuť zmierlivé riešenie konkrétneho sporu. Predávajúci sú povinní so subjektom ADR spolupracovať. Ak predávajúci nie je ochotný prijať navrhované riešenie, môže subjekt ADR vydať nezáväzné odôvodnené stanovisko, ktoré môže spotrebiteľ využiť pri prípadných ďalších krokoch smerujúcich k uplatneniu svojho nároku.

ADR sa zaoberá spormi medzi spotrebiteľmi a predávajúcimi so sídlom alebo trvalým pobytom v ktoromkoľvek členskom štáte Európskej únie. Spotrebiteľ môže začať konanie ADR v lehote 1 roka od uplatnenia prvej reklamácie voči danému obchodníkovi. Pri začatí konania ADR je potrebné preukázať, že bol vykonaný neúspešný pokus o vyriešenie sporu priamo s obchodníkom. Spor zároveň nesmie byť už rozhodnutý súdom ani iným subjektom ADR. Konanie ADR je bezplatné.

Subjekt ADR sa nezaoberá spormi v oblasti:

  • finančných služieb (spotrebitelia sa môžu obrátiť na Finančného arbitra),

  • elektronických komunikácií a poštových služieb (Český telekomunikačný úrad),

  • elektroenergetiky, plynárenstva a teplárenstva (Energetický regulačný úrad).

Z konania sú ďalej vylúčené zmluvy o poskytovaní zdravotných služieb pacientom zdravotníckymi pracovníkmi, zmluvy týkajúce sa nehospodárskych služieb všeobecného záujmu a verejní poskytovatelia ďalšieho a vysokoškolského vzdelávania.

Konanie ADR sa riadi ustanoveniami § 20n a nasl. zákona č. 634/1992 Zb., o ochrane spotrebiteľa, v znení neskorších predpisov. Na základe § 20x tohto zákona stanovuje Česká obchodná inšpekcia pravidlá ADR, ktoré upravujú postup mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov.

Česká obchodná inšpekcia je oznámeným subjektom mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov vedeným v zozname Európskej komisie.